Culture(s) de demain

Elementary and middle school pupils
  • Norman Nedellec et les élèves de CM1-CM2 de l’école Belliard, Paris 18e, © Marianne Baisnée, 2023
  • Atelier mené par Valentin Pinet avec les jeunes de la 6e SEGPA du Collège Pil^atre de Rozier, Paris 11e © Mathieu Samadet

  • Atelier mené par Valentin Pinet avec les jeunes de 6e SEGPA du Collège Pilâtre de Rozier, Paris 11e © Mathieu Samadet 

  • Atelier mané par Manon Pretto avec les jeunes de 5e du Collège Nicolas de Staël, Maisons-Alfort (94) © Marianne Baisnée

  • Tournage du film Rêver grave réalisé avec la classe de CM2 B de l'école Mathis, Paris 19e, par Celine Drouin Laroche, 2020 © Matthieu Samadet

  • Tournage du film Revert réalisé avec la classe de CE2 de l'école Simplon, Paris 18e, par Julia Borderie, 2020 © Marianne Baisnée

  • Atelier mené par Marie Heyse avec les élèves de 6ème SEGPA du collège Pilâtre de Rozier, Paris, 2021 © Matthieu Samadet

     

  • Tournage du film Golem réalisé avec la classe de CM1 de l’école Malala Yousafzai, à Aubervilliers, par Jonas Delhaye, 2019 © Marianne Baisnée

  • Tournage du film Parades impossibles réalisé avec la classe de CM1 de l'école Marcel Cachin B, Vitry-sur-Seine, par Natyelli Mora, 2020 © Matthieu Samadet

  • Atelier mené par les CM1 de l'école Malala Yousafzai d'Aubervilliers, animé par Flavie Pinatel © Marianne Baisnée, 2017

  • Tournage du film Comment se souvenir ? réalisé avec la classe de 6ème C du collège Guy Môquet, Gennevilliers, par Lou Rambert Preiss, 2020 © Matthieu Samadet

  • Tournage du film Comment se souvenir ? réalisé avec la classe de 6ème C du collège Guy Môquet, Gennevilliers, par Lou Rambert Preiss, 2020 © Matthieu Samadet

Imagine what brings us together | Reinventing reality

Culture(s) de demain allows young people to exercise their critical view of the world, while developing a playful and creative work on images. During workshops, they learn to outsmart and  play with the codes of still and moving images by confronting artworks with their own environment. Guided by an artist working in collaboration with the teaching team, they learn working methods to conceive and create a new project in the form of a short film. The students  gather and produce images, texts and sound that will be the very material of their film, and are introduced to the tools (camera handling, audio recording, editing, etc.) to determine the form that their collective creative work will take. 

In 2022-2023, « Feet on the Ground » was the theme of the program. 

150 CHILDREN FROM 4 ELEMENTARY SCHOOLS AND 3 MIDDLE SCHOOLS:

École Tourtille, Paris 20
Collège Pilâtre de Rozier, Paris 11
École Belliard, Paris 18
Collège Jean Macé, Clichy-la-Garenne, 92
École Charles Péguy - Maisons-Alfort, 94
École Joliot-Curie, Villejuif, 94
Collège Saint-Exupéry, Ermont, 95

The students involved participate in specific educational programs such as SEGPA (Adaptation and Integration Class), UPE2A (Units for Students Newly Arrived in France), double-level classes, etc.

7 FILMS WERE MADE BY THE CHILDREN WITH 7 GUEST ARTISTS: 

Mariette Auvray
Nina Medioni
Lola Halifa-Legrand
Samuel Lecocq
Norman Nedellec
Pauline Pastry
Yan Tomaszewski

Find all the productions made since the beginning of the program on the Cultures de demain website.

Participate in the program: 

For more information on the program contact: culturesdedemain@le-bal.fr

"Culture(s) de demain" is a project initiated and financed by the ADAGP, implemented by LE BAL / La Fabrique du Regard and La Source.

      logo-adagp_copie.jpg    logo_copie_privee_noir.jpg

 

Share

Related

Mon œil !

From 15 to 18 year-old high school students

Mon journal du monde

11-15 year-old students from junior high schools

Regards croisés

6-12 year-old pupils

Exhibition of young people's creations at LE BAL / La Fabrique du Regard

VOIR ET ÊTRE VU : L’IMAGE POUR EXISTER ?

Friday 2 June from 11AM to 5PM