Mon journal du monde

11-15 year-old students from junior high schools
  • Residence artistique au collège Pailleron - Paris 19e © La Fabrique du Regard

  • Atelier mené par Eden Tinto Collins avec les jeunes de l'EMPRO Cardinet, Paris 17e © Mathieu Samadet

  • Atelier mené par Claire Zaniolo avec les jeunes du Centre d'hébergement d'urgence de Paris-Ivry, Ivry-sur-Seine (94) © Mathieu Samadet

  • Publication « Nos Instantanés » réalisée par les jeunes de l’EMPRO Emile Ducommun, Fontenay-sous-Bois avec l'artiste Marion Dubier-Clark 

  • Visite de l’exposition Dave Heath – Dialogues with Solitudes, 2018 au BAL avec les jeunes de l’EMPRO Emile Ducommun, Fontenay-sous-Bois © Matthieu Samadet

  • Atelier « La Cour du Languedoc » mené par l’artiste Princia Itoua avec les jeunes de l’association Bouche à Oreille en collaboration avec le Tiers-Lieu TCRM-Blida et le collectif Bouts d’essais, Metz-Borny

  • Atelier « Journal Sensible » mené par l’artiste Juliette Mancini avec la classe UPE2A du collège Jean Jaurès, Clichy-la-Garenne © Matthieu Samadet

  • Visite de l’exposition Dave Heath – Dialogues with Solitudes, 2018 au BAL avec les jeunes de l’EMPRO Emile Ducommun, Fontenay-sous-Bois © Matthieu Samadet

  • Atelier « Cadavre Exquis » mené par le photographe Riccardo Olerhead avec la classe UPE2A du collège Henri Bergson, Paris 19ème

  • Atelier « Répétitions » mené par l’artiste Emma Cossée Cruz avec la classe ULIS du collège Camille Sée, Paris 15ème © Matthieu Samadet

  • Atelier « Paravents » mené par la photographe Sara Acremann et la classe de 3ème du collège Maurice Utrillo, Paris 18ème

  • Publication « A la lisière » réalisée par les élèves de 4ème du collège Jean Perrin, Paris 20ème, Fontenay-sous-Bois avec l'artiste Matthias Pasquet 

  • Exposition de restitution de l’atelier « Portraits liés » mené par l’artiste Emma Cossée Cruz avec la classe ULIS du collège Camille Sée, Paris 15ème, © Matthieu Samadet

DESIGNING A JOURNAL | TAKING ACTION WITH IMAGES

Mon Journal du Monde is a weekly workshop run in junior high schools on a school-time or extracurricular basis. It is overseen by an artist or image specialist working in association with the teaching team. As a lead-up to designing their journal, the teenage students work through the chain of production, circulation and reception of images, and meet with professionals. Using photos they have taken or collected, they create a montage combining personal pictures with those involving a shared story, while also defining the journal's editorial emphasis and layout, and the interconnections between photography and text. On ERSILIA, the young students become ambassadors for their project. 

In 2020-2021, « The Image as Staging »  is the theme of the program.

In 2022-2023, 110 young students from 6 institutions: 

Collège Edouard Pailleron, Paris 19
Collège Jean Jaurès, Clichy-la-Garenne 92
Institut Thérapeutique Éducatif et Pédagogique Le Coteau, Vitry-sur-Seine, 94
MAC VAL - Musée d'Art Contemporain du Val-de-Marne, Vitry-sur-Seine, 94
École Les Planètes, Maisons-Alfort, 94
Centre d’Hébergement d’Urgence Paris-Ivry, Ivry-sur-Seine 94  

The students involved participate in specific educational programs, including REP+ (Priority Education Network), QPV (Priority City District), UPE2A (Units for Students Newly Arrived in France), and SEGPA (Adaptation and Integration Class).

4 diaries were made by the youngsters with 7 guest artists: 

Graphic design: MaxiSouk – Maxime Bersweiler & Soukvilay Cordier

Nicolas Bailleul
Alassan Diawara
Lorena Lisembard
Louise Mutrel
Eliot Nasrallah
Manon Pretto
Claire Zaniolo

Discover all the productions created since the inception of the program on the La Fabrique du Regard creations website.

Participate in the program

For more information on the program: contact La Fabrique du Regard

These workshops are conducted by LE BAL / La Fabrique du Regard in partnership with the Ministère de l'Education Nationale, the Préfecture de Paris et d’Île-de-France – Direction régionale des affaires culturelles, the Préfecture de Paris – Direction de la cohésion sociale, the Mairie du 18ème, the City of Paris, the Artworkers Retirement Society, the Fondation Linklaters, the Fondation BIC, and in collaboration with the DAACs of the rectorates of the Paris, Créteil and Versailles academies. 

Mon Journal du Monde has been awarded the "Art pour Grandir" label by the City of Paris.

Share

Related

Culture(s) de demain

Elementary and middle school pupils

Que Faire ?

20 groups of young students from 14 to 20 years old

Regards croisés

6-12 year-old pupils

ERSILIA

Digital platform conceived for image education – young students from 11 to 18 years old, secondary school teachers of all disciplines, educators, actors in the educational, social, cultural and artistic field, professionals working with young people

Exhibition of young people's creations at LE BAL / La Fabrique du Regard

VOIR ET ÊTRE VU : L’IMAGE POUR EXISTER ?

Friday 2 June from 11AM to 5PM

Go further